Wat is een 'groene band'?
Een 'groene band' is een band met een relatief lage rolweerstand. Een lage rolweerstand draagt bij aan vermindering van het brandstofverbruik.
Wat is een 'nieuwe band'?
De overheid heeft een campagne opgezet genaamd 'De Nieuwe Band'. De campagne heeft als doel om de verkoop van veilige, zuinige en stille banden te bevorderen. De 'nieuwe band' is niet een specifiek type band. Het kan elk type band zijn van elke fabrikant. Op de website www.kiesdenieuweband.nl kun je zien welke banden er voor jouw auto uitblinken op het gebied van veiligheid, brandstofbesparing en afrolgeluid.
Wat is een radiaalband?
'Radiaal' is een aanduiding voor de constructie van de band, die aangeeft hoe de koordlagen in de band zijn aangebracht. Alle populaire banden voor personenauto's zijn radiaalbanden.
Wat is een tubeless band?
Een tubeless band is een band die is ontworpen om zonder binnenband te worden gebruikt. Verreweg de meeste banden voor personenauto's zijn tubeless banden.
Hoe wissel je een band?
Wissel alleen een band als dat veilig kan!
Trek de handrem aan en zet de auto in een versnelling.
Draai de wielbouten één slag los voor je de auto opkrikt.
Let goed op waar je de krik plaatst. Elke auto heeft hiervoor speciale opkrikpunten.
Krik de auto omhoog tot het te vervangen wiel los komt van de grond.
Draai de wielbouten één voor één helemaal los.
Verwijder voorzichtig het wiel en vervang deze met het reservewiel.
Bij het vastzetten van het reservewiel dien je de wielbouten kruislings vast te zetten. Bij vier wielbouten begin je bij een willekeurige wielbout, vervolgens neem je de tegenoverliggende bout en vervolgens de overige twee bouten.
Laat de auto zakken en draai de wielbouten weer stevig aan.
Controleer zo snel mogelijk de bandenspanning, bijvoorbeeld bij een tankstation.
Laat de lekke band zo snel mogelijk repareren. Als je de lekke band wegbrengt, laat de monteur dan meteen even controleren of het gewisselde wiel goed vastzit.
Compressor met lekdichtmiddel ?
Om ruimte en gewicht te besparen, zijn er auto's die een compressor met een lekdichtmiddel hebben in plaats van een reserveband. In de reparatieset zit een vloeistof die via het ventiel in de band moet worden gespoten. De band kan vervolgens met de compressor opgepompt worden. Vervolgens kan de automobilist naar een garagebedrijf rijden. Een reparatieset werkt alleen bij relatief kleine gaten, tot circa 5 mm en het vormt een tijdelijke oplossing. Een dergelijke set is slechts beperkt houdbaar!
Lees voor gebruik altijd de gebruiksaanwijzing!
Onderzoek het loopvlak van de band, probeer het lek te vinden.
Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde.
Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg.
Breng de band met behulp van de compressor op spanning.
Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren.
Wat is een 'thuiskomer'?
Een reserveband neemt veel ruimte in en wordt zelden gebruikt. Daarom zijn er automerken die de normale reserveband vervangen door een 'thuiskomer'. Dat is een smalle reserveband die bestemd is om naar een garagebedrijf of bandenspecialist te kunnen rijden. Pas op: de maximumsnelheid met zo'n bandje bedraagt 80 km/h
Minimale profieldiepte van een band?
Een personenautoband dient wettelijk minimaal 1,6 mm profiel te hebben. Vereniging VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland, adviseert om een zomerband bij een profieldiepte van minimaal drie mm te vervangen. Winterbanden verliezen bij een profieldiepte van vier mm hun specifieke eigenschappen. Het advies is dus om winterbanden bij minimaal vier mm profiel te vervangen.
Controle APK (personenauto's)?
Tijdens de APK wordt de band op de volgende punten beoordeeld:
De profieldiepte. Deze moet minimaal 1,6 mm zijn.
De bandenspanning.
Als de banden een specifieke draairichting hebben, moet de band op de juiste manier gemonteerd zijn.
Op één as moeten banden met dezelfde maat en dezelfde karkasstructuur (in de praktijk: twee radiaalbanden) gemonteerd zijn.
De banden worden ook gecontroleerd op beschadigingen (het karkas mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn) en op uitstulpingen.
Wat is een vierseizoenenband?
Een vierseizoenenband of all season band is deels een zomerband en deels een winterband.
4 seizoenen banden ?
Je hoeft geen aparte set winterbanden aan te schaffen en je hoeft je banden niet twee keer per jaar te laten wisselen. Een vierseizoenenband is alleen een 'echte' winterband wanneer deze aan de zijkant is voorzien van de zogenaamde 'three peak mountain'; een figuur van een berg met drie pieken en in het midden een afbeelding van een sneeuwvlok. Een nadeel van een vierseizoenenband is dat het een compromis is. De eigenschappen in de zomer zijn minder dan van een 100% zomerband, hetzelfde geldt in de winter in vergelijking met een 100% winterband
Vervangen banden ?
Elke band is voorzien van 1,6 mm hoge slijtage-indicatoren. Deze zijn aangebracht in de profielgroeven van de band. Zodra deze indicatoren op dezelfde hoogte liggen als het profieloppervlak, hebben de banden nog het wettelijke minimumprofiel van 1,6 mm. Het is verstandig om de banden eerder te vervangen, bijvoorbeeld bij minimaal 2 mm restprofiel.
Welke band kiezen ?
Als de huidige banden onder je auto goed bevallen, is het logisch om opnieuw voor deze banden te kiezen. Als je specifieke eisen aan een band stelt (veiligheid, grip, afrolgeluid, afmetingen, etc), kun je een blik werpen op bandentests in bijvoorbeeld AutoWeek, je kunt de bandenspecialist om advies vragen of op de website www.kiesdenieuweband.nl kijken.
Andere bandenmaat
Ja. Het is binnen een beperkte marge mogelijk om bredere of smallere banden te monteren. Daarnaast kun je voor een grotere of kleinere wielmaat kiezen. Bij een keuze voor een grotere wieldiameter en een lagere band is de totale hoogte van de band-wielcombinatie ongeveer gelijk. Een voorbeeld: banden in de maat 215/60 R15 kunnen vervangen worden door banden in de maat 225/55 R16. In theorie kan een band in de maat 215/60 R15 ook ingeruild worden voor de maat 265/40 R17. Laat je altijd goed adviseren door een garagebedrijf of bandenspecialist.
Verschillende banden monteren?
In Europa dienen op één as gemonteerde banden van hetzelfde type te zijn.
De volgende eigenschappen dienen hetzelfde te zijn:
- merk.
- maatvoering (bijvoorbeeld 195/55 R16).
- de karkasstructuur (radiaal of diagonaal).
- draagvermogen (load index).
- snelheidsindex.
Brede banden
Het is, binnen grenzen, mogelijk en toegestaan om bredere banden te monteren.
Voordelen:
- Bredere banden bieden meer grip op een droog wegdek.
- Tegelijkertijd zijn ze gevoeliger voor aquaplaning en produceren ze meer afrolgeluid.
Houd bij de montage van bredere banden rekening met de technische grenzen van de auto en van de gebruikte wielen en controleer of de bredere banden voldoende draagvermogen hebben.
Vervangen 2 banden Voor of achter ?
De discussie over waar de nieuwste banden moeten zitten is lang en afhankelijk van veel factoren. Bij een achterwielaangedreven auto is het bijvoorbeeld een ander verhaal dan bij een auto met voorwielaandrijving.
In het algemeen geldt dat het risico van meer grip achter dan voor is dat de auto eerder geneigd is tot onderstuur, terwijl bij minder grip aan de achterzijde juist overstuur op de loer ligt. Omdat de banden op de assen echter op een verschillende manier afslijten is het doorgaans echter het beste de nieuwe banden op de plek van de versleten banden terug te monteren. Raadpleeg in geval van twijfel uw bandenspecialist.
Verschillende profieldieptes op 1 as
Dat is af te raden. Grote verschillen in profieldieptes tussen de linker- en rechterband hebben een merkbaar negatieve invloed op de stabiliteit van een auto.
Voorkom onregelmatig slijtage
Onregelmatige slijtage kan meerdere oorzaken hebben. Een voorbeeld: als het profiel aan de zijkanten van het loopvlak (de zogenaamde 'schouders') geringer is dan in het midden, is er waarschijnlijk langdurig met een te lage bandenspanning gereden. Bij een te hoge bandenspanning slijt de band juist vooral in het midden van het loopvlak. Bij andere vormen van onregelmatige slijtage is een verkeerde wielstand vaak de reden. Dit kan worden opgelost door de auto te laten uitlijnen bij een garagebedrijf of bandenspecialist.